Veselīgs uzturs jūsu mazuļa imūnsistēmas stiprināšanai

Mazuļa imūnsistēma un tās attīstība

To ir grūti iedomāties, bet bērna imūnsistēma sāka attīstīties vēl pirms piedzimšanas. Jūsu organisma antivielas caur placentu tika nodotas mazulim, un pirmajos dzīves mēnešos tās turpina viņu aizsargāt pret baktērijām, vīrusiem un alergēniem, ar kuriem esat jau saskārusies. Mazuļa imūnsistēmai attīstoties, tā veidos savas antivielas. Vieglas slimības bērnībā stimulē imūnsistēmu, veidojot arvien vairāk antivielu, kas cīnās pret slimībām un nākotnē tās novērš.

Apbrīnojami, kā imūnsistēma atceras katru baktēriju vai vīrusu, ar kuru sastopas, tāpēc tā spēj tik ātri reaģēt, kad Jūs nākamreiz saskaraties ar to pašu slimību.

Uzturs veido jūsu mazuļa dabisko aizsardzību

Pēdējo gadu laikā daudzu pētījumu uzmanības centrā ir bijušas zarnas. Jā, jo zarnās mājo vairums mūsu imūnšūnu! Tāpēc veselīgs un sabalansēts uzturs ir veselīgas imūnsistēmas veicināšanas atslēga. Kopš bērna piedzimšanas brīža vislabākais uztura avots ir mātes piens, kas nodrošina visas nepieciešamās barības vielas, tostarp antivielas viņa imūnsistēmas atbalstam. Sākot pamazām pārtraukt barot bērnu ar mātes pienu, daudzveidīga un uzturvielām bagāta pārtika palīdz stiprināt bērna dabisko aizsardzību un veicina veselību ilgtermiņā.

Barošana ar krūti — daba zina vislabāk

Bērna dzīves pirmie gadi ir nozīmīgas augšanas un attīstības posms. Mātes piens dabiski satur lielāko daļu bērna augšanai nepieciešamo barības vielu, tostarp ogļhidrātus, taukus un olbaltumvielas, kā arī savienojumus imūnsistēmas atbalstam, piemēram, antivielas. Mātes pienā esošās antivielas mazulis saņem  no mātes piena. Piemēram, ja zīdīšanas periodā saaukstējaties, tad antivielas, kuras saražojat cīņai pret saaukstēšanos, tiek nodotas mazulim ar mātes pienu, palīdzot arī viņam cīnīties pret saaukstēšanos. Vai zinājāt, ka arī bērna slimības laikā Jūsu piena sastāvs pielāgojas mazuļa imūnsistēmas papildu atbalstīšanai?

Barošana ar krūti koronavīrusa apstākļos

Pašlaik nav konkrētu pierādījumu, kas liktu domāt, ka vīrusu var nodot ar mātes pienu. Pasaules Veselības organizācija iesaka mātēm turpināt barošanu ar krūti, ņemot vērā tās priekšrocības. Mēs arī uzskatām, ka mātes piena īpašības pārspēj visus iespējamos riskus vīrusa pārnešanai ar krūts pienu vai cieša kontakta ceļā. Tomēr tas ir individuāls lēmums, ko stingri iesakām pārrunāt ar vecmāti, patronāžas māsu vai ģimenes ārstu.

Mātēm ar simptomiem, kuras jūtas pietiekami labi, lai barotu ar krūti, jāveic piesardzības pasākumi, kas ierobežotu KORONAVĪRUSA iespējamo pārnešanu mazulim. Piemēram, mātei ir jānēsā maska, atrodoties bērna tuvumā (tostarp barošanas laikā), jāmazgā rokas pirms un pēc saskares ar bērnu (iekļaujot barošanu) un jātīra/jādezinficē piesārņotās virsmas — tāpat kā būtu jārīkojas visos gadījumos, kur kāds ar apstiprinātu vai iespējamu KORONAVĪRUSU saskaras ar citiem, tostarp bērniem.

Ja māte ir pārāk slima, viņa jāmudina atslaukt pienu un dot to bērnam no tīras krūzītes un/vai karotītes vai pēc iespējas lūgt kādam, kurš jūtas labi, pabarot mazuli ar atslaukto pienu, vienlaikus ievērojot tās pašas infekcijas profilakses metodes atbilstoši medicīniskiem ieteikumiem.

Zīdīšanas periodā ir svarīgi rūpēties arī par sevi. Uztura izvēle, sākot no pietiekamas šķidruma uzņemšanas līdz veselīgi sabalansētam uzturam, sniedz iespēju Jūsu mazulim uzņemt augšanai un attīstībai nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas, kā arī palīdz uzturēt Jūsu enerģijas līmeni. Dienas gaitā katrā ziņā vajadzētu atpūsties.

Ja barošana ar krūti nav iespējama, ir svarīgi izvēlēties vecumam piemērotu piena maisījumu. Pirmo 4–6 mēnešu periodā piena maisījums nodrošinās Jūsu bērnu ar visām nepieciešamajām barības vielām. Pirms piena maisījuma lietošanas, lūdzu, konsultējieties ar savu pediatru vai ārstu. 
Piens (mātes piens vai piena maisījums) ir galvenais mazuļa barības vielu avots dzīves pirmajos 4–6 mēnešus. Pēc tam varat sākt mazuļa uzturā ieviest biezāku pārtiku, ievērojot pediatra vai ārsta padomus.

Papildus pienam bērniem vecumā no 6 mēnešiem līdz 5 gadiem var būt nepieciešami arī uztura bagātinātāji, piemēram, D vitamīns, kuru var izrakstīt pediatrs.

Uzturs un koronavīruss — fakti

KORONAVĪRUSS ir infekcijas slimība. Šobrīd nav pierādījumu, ka specifiska pārtika vai uzturs varētu aizsargāt pret KORONAVĪRUSU vai ārstēt no tā. Ieteicams ievērot veselīgu sabalansētu uzturu, bagātu ar augļiem un dārzeņiem, kuri ir labs imūnsistēmu atbalstošu barības vielu avots. Tas attiecas gan uz pieaugušajiem, gan arī uz bērniem.

Šobrīd vislabākie infekcijas profilakses veidi ir higiēnas ievērošana, sociālā distancēšanās un pašizolācija — it īpaši no tiem, kuriem novēroti simptomi. Kopumā ņemot, mūsu veselībai vienmēr noder sabalansēts uzturs, regulāras fiziskas aktivitātes un pilnvērtīgs miegs. Tagad vairāk nekā jebkad mums ir jārūpējas par sevi, ievērojot visus speciālistu ieteikumus.

Kā barības vielas atbalsta jūsu mazuļa imūnsistēmu

Bērna augšana un attīstība ir atkarīga no veselīga uztura. Atbalstot imūnsistēmu, būtiska loma ir konkrētiem vitamīniem un minerālvielām. Uzturvielām bagātu pārtiku var iekļaut bērna uzturā pēc sešu mēnešu vecuma, ievērojot pediatra ieteikumus. Kā arī svarīgi ir nelietot pārāk daudz cukura un sāls. 

Dzelzs

Dzelzs ir nepieciešama, lai veidotu hemoglobīnu — proteīnu sarkanajos asinsķermenīšos, kuri iznēsā skābekli pa visu ķermeni. Dzelzs veicina bērna kognitīvo attīstību. Dzelzs trūkums, kas ir zināms kā anēmija, var ietekmēt imūnreakciju, izraisot infekciju pastiprināšanos bērniem.

Par laimi, ir pieejams plašs klāsts ar dzelzi bagātu pārtiku, kas iekļauj sarkano gaļu un augu bāzes alternatīvas, pupiņas un riekstus, pilngraudu produktus, piemēram, brūnos rīsus, zaļos lapu dārzeņus, piemēram, kacenkāpostus un spinātus, bagātinātas brokastu pārslas, piena maisījumu jaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījumu zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena dzērienus bērniem pēc 1 gada vecuma. 

C vitamīns

C vitamīns ir dabisks antioksidants, ko izmanto baltie asinsķermenīši, lai cīnītos pret infekcijām, un tas palīdz absorbēt dzelzi. C vitamīns ir atrodams daudzos augļos un dārzeņos, piemēram, apelsīnos, kivi, upenēs, piparos, brokoļos un spinātos.

Cinks

Cinks ir minerālviela, kas atrodama visās ķermeņa šūnās. Tas palīdz imūnsistēmai cīnīties ar uzbrūkošajām baktērijām un vīrusiem, veidojot jaunas šūnas un enzīmus. Tas arī palīdz dziedēt brūces. Bērna ikdienas cinka prasības var apmierināt tāda uzturvielām bagāta pārtika kā, piemēram, gaļa, piena produkti (kā piens un siers), pilngraudu maize un graudaugi.

D vitamīns

D vitamīnam ir sava loma, palīdzot normāli funkcionēt bērna imūnsistēmai, kas ir viņa pirmā aizsardzība pret infekcijām. D vitamīns ir nepieciešams arī kalcija absorbēšanai organismā, veicinot bērna kaulu un zobu attīstību.

Parasti saules gaisma palīdz saražot ikdienā nepieciešamo D vitamīna daudzumu. Tomēr daudzi no mums pašlaik ir ikdienas gaitās ierobežoti, lai novērstu koronavīrusa izplatību, tāpēc mēs varam nesaņemt saules gaismas ikdienas devu. Tāpēc būtu īpaši svarīgi nodrošināt, ka mēs visi saņemam pietiekami daudz D vitamīna ar uzturu vai ar D vitamīna uztura bagātinātāju. Lūdzu, konsultējieties ar savu pediatru par D vitamīna papildus uzņemšanu.

Vislabākie D vitamīna avoti uzturā ir treknas zivis, piemēram, lasis un makrele, olas, dažas sēnes, bagātinātas brokastu pārslas, piena maisījums jaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījums zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena dzēriens bērniem pēc 1 gada vecuma. 

A vitamīns

A vitamīns atbalsta imūnsistēmu, stiprinot baltos asinsķermenīšus un veidojot antivielu imūnreakciju. Turklāt bērnam attīstoties, A vitamīns palīdz veidot šūnas. A vitamīns ir atrodams dzīvnieku izcelsmes produktos, piemēram, aknās un olās, kā arī produktos uz piena bāzes, piemēram, jogurtos un sierā. Organisms var uzņemt A vitamīnu no dažiem augļiem (piemēram, mango) un tumšlapu zaļumiem, piemēram, kāpostiem un kacenkāpostiem, kā arī oranžajiem dārzeņiem, piemēram, burkāniem un saldajiem kartupeļiem.

Prebiotiķi

Prebiotiķi sekmē labvēlīgo baktēriju augšanu zarnās, vienlaikus aizsargājot pret kaitīgām baktērijām. Turklāt šķiedrvielas pārtikā, piemēram, pilngraudu produktos, ir svarīgas zarnu veselībai. Prebiotiķi ir atrodami banānos, cigoriņos, sīpolos, tomātos un, iespējams, vislielākais pārsteigums šajā ziņā ir ķiploks. Daži piena maisījumi jaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījumi zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena dzērieni maziem bērniem ir bagātināti ar prebiotiķiem, un pēdējie no minētajiem var papildināt sabalansētu uzturu. 

Augļu, dārzeņu, pilngraudu, olbaltumvielu avotu (piemēram, gaļas vai zivju), tauku un piena produktu kombinācija nodrošina bērnu ar veselīgai imūnsistēmai svarīgiem vitamīniem, minerālvielām un citām uzturvielām. Ierobežojumu laikos rūpīga maltīšu plānošana un veselīgas uzkodas nodrošina iespēju sagādāt bērnam iespējami vislabāko sabalansēto diētu.

Māmiņu bezmaksas tālrunis:
+371 80200908
E-pasts saziņai: info@aptaclub.lv